Allt oftare kan vi i media läsa om tullens ansträngningar att beslagta Internetköpt sprit. Jag har svårt att se att det kan vara en rimlig prioritering av tullen att till synes med full kraft jaga vanliga människor som vill spara några kronor på att handla alkohol via nätet. Detta säger idag Magnus Sjödin moderat oppositionsråd i Sundsvall.

– Det är konstigt att tullen skall lägga så stor kraft på Internetbeställningar av alkohol då det finns betydligt allvarligare saker att ta hand om som t ex narkotika. Som vanligt när statsmakten fått en fixidé är det den lilla människan som får lida. Det vore bättre om man istället bara riktade in sig på den organiserade brottsligheten säger Sjödin.

– Även om tullen i en HD dom har stöd för sitt agerande är rättsläget ännu oklart. Jag anser att det vore bättre att man avvaktar vad EG domstolen kommer fram till när de prövat saken. Som jag ser det vore det ingen katastrof att vänta några månader tills man vet vad som gäller. Det är bättre att fria än att fälla fortsätter Sjödin.

– Jag ser också detta ur ett rättviseperspektiv för oss norrlänningar. Varför skall vi i Norrland på grund av vår geografiska placering behöva känna oss jagade av staten när de i södra delarna av landet med sin närhet till Europa kan handla billigare än på Systembolaget avslutar Sjödin.